Patarimai planuojantiems investuoti į nekilnojamąjį turtą: 1 dalis

Patarimais, planuojantiems investuoti į nekilnojamąjį turtą, dalinasi „Re&Solution“ gyvenamojo NT grupės vadovas Darius Ringaitis  (kalbina žurnalas „Valstybė“)

Ar galėtumėte apibrėžti, kokių namų paklausa šiandien Vilniuje yra didžiausia ir kuriuos parduoti yra lengviausia?

Dažniausiai ieško įsigyti namą už 130 000–150 000 eurų. Pirkėjai pageidauja mūrinio, individualaus namo, tačiau dažnai finansinės galimybės lemia, kad galiausiai pasirenka dvibutį, o dar dažniau – keturbutį namą. Pageidaujamas kambarių skaičius – 4–5. Pirkėjams patraukliausias atstumas nuo miesto centro – iki 10 km, riba – 20 km.

Pirkėjai, turintys daugiau santaupų nei reikalinga pradiniam įnašui, paprastai ieško pigesnio, neįrengto turto ir jį įsirenginėja pagal individualius norus, skonį, poreikius. Įsirengimui paprastai skiria apie 300 Eur/m2. Turintys daugiau santaupų renkasi ne pastatytus namus, o sklypus, ir namus statosi patys. Pirkėjai, sutaupę 15 proc. nuo turto vertės (tai įprastas pradinio įnašo dydis), dažniausiai perka įrengtą NT.

Ar yra esminių skirtumų tarp tų namų, kurie yra paklausiausi nusipirkti, tų kurie skirti įsigyti ir vėliau parduoti, ir tų, kurie paklausiausi nuomai?

Nuomai namai perkami labai retai. Taip pat ir perpardavimui (išskyrus tuos atvejus, kai namai perkami varžytinėse). Žymiai patrauklesnė investicija nuomai ar perpardavimui yra butai.

Kaip galėtumėte apibūdinti pastarųjų metų tendencijas privačių namų rinkoje, kokius esminius pokyčius pastebite iš klientų poreikių pusės?

Namo, kaip ir buto, dydis priklauso nuo ekonominės situacijos. Esant ekonomikos sulėtėjimui – traukiasi, kai ekonomika stabili ar auganti – plečiasi.

Pastaruosius 3 metus labai išpopuliarėjo nedideli namukai, kotedžai (apie 100 kv. m) su žemės lopinėliu (apie 3 arai) netoli miesto centro (iki 10 km). Tai nebrangios statybos, paprastos architektūros statiniai, kuriuos galima pastatyti nedaug investuojant ir parduoti dar nepabaigus statybų. Šie objektai populiarūs tarp jaunų šeimų, nes kaina atitinka, o kartais ir yra mažesnė nei 3-jų kambarių buto netoli centro (Žirmūnų, Antakalnio raj.)

Iki 2016 m. būtent tokie nedideli namai buvo labai populiarūs objektai rinkoje ir daugeliu atveju nukonkuravo didesnius namus, pavyzdžiui, 150-180 kv. m dvibučius ar 200-300 kv. m individualius namus. Pastarųjų kaina praeitais metais šiek tiek sumažėjo. Nuo 2016 m. pradžios auga paklausa didesniems, 150-300 kv. m ploto namams. Prabangių namų (>400 kv. m) populiarumas kelis metus taip pat buvo sumažėjęs, todėl kainos sumažėjo, bet šių metų pradžioje jaučiamas atsigavimas.

Kadangi miestas auga, infrastruktūra plečiasi, įsigyjamų namų atstumai iki centro didėja (bet nežymiai). Pirkėjams labai svarbus patogumas – keliai, atstumas nuo namų iki ligoninės, mokyklos, parduotuvių, gamtos ir pan. Šiuo metu minėtus reikalavimus labiausiai atitinka Balsiai.

Populiarėja moderni architektūra, bet vis dar dažnai pasirenkama ir klasika. Lyginant su pirkėjų preferencijomis prieš 20 metų, dauguma kriterijų išliko tie patys. Šių laikų išskirtinis pageidavimas – kad būtų terasa ir erdvi svetainė su vitrininiais langais. Renkantis įrangą pirkėjai pageidauja inovacijų.

Jūsų nuomone, kokį individualų namą yra lengviau parduoti: su vidaus įranga ar be? Ir ar skiriasi situacija, kai kalbame apie ekonominės klasės bei prabangius namus?

Kaip jau anksčiau minėjau, tai priklauso nuo pirkėjų pradinių santaupų. Šiuo metu daugiau parduodama su daline apdaila.

Prabangūs namai dažniausiai nestatomi pardavimui, nes neapsimoka, labai sudėtinga įtikti būsimam pirkėjui. Prabangūs namai statomi sau. Ekonominės klasės namai dažniausiai parduodami su daline apdaila.

Dalis prabangių namų pardavinėjama su žinomų dizainerių suplanuota vidaus apdaila bei įrengimu. Kiek ir kokiais atvejais Jūsų nuomone, tokia investicija pasiteisina? Ir, jei galite, ar galėtumėte įvardinti pavyzdį, kai tokia investicija leido parduoti objektą itin brangiai?

Nesakyčiau, kad tokios investicijos labai pasiteisina. Taip, yra dalis dizainerių įrengtų namų, kurie parduoti būtent dėl interjero, funkcionalumo, bet ne tiek brangiau, kad investicijos į dizainą būtų laikomos labai sėkmingomis.